Collection: Amani Bodo
Amani Bodo (1988) was born in Kinshasa (Congo).
Immersed in the world of art from a young age, he began painting and sculpture at the age of ten, alongside his father, the artist Pierre Bodo (1953-2015), who was one of the leaders of Congolese painting. After secondary studies at the Institute of Fine Arts in Kinshasa, it was nourished by this particular universe that Amani Bodo developed his own talent, as an autodidact, but always under the enlightened eye of his father.
His style, initially popular and then mixed, combining figurative art and symbolism, remains tinged with surrealism. His artistic vision is nourished by the family's chromatic artistic universe and his technical mastery allows him to externalize his ideas, visions and dreams in humanist and benevolent works, often punctuated with humor and sometimes a moral.
The ambivalent relationship between Africa and the world is undoubtedly one of his favorite subjects. He also likes to address the role of patience and humility in an artist's journey, to depict the daily life of the people of Kinshasa in their city: he denounces the setbacks of celebrity and highlights the role of the family in everyone's balance.
Aesthetically, his paintings are recognizable by their particular background, made up of a multitude of chromatic points, which Amani calls "mwangisa". These play on half-tones and give a kind of homogeneity to the backgrounds, with extremely delicate nuances, creating a confusion between sky and earth. The "mwangisa" immediately catch the eye, bring brilliance to his paintings, highlight his characters and are today one of his trademarks.
Amani Bodo does not lack talent or audacity. In this society where everything goes very fast, both access to the summits and to the rout, he takes the time to stop and put, on his canvas, his deep reflections on the world around him. A real breath of fresh air!
----------------------------------------
Amani Bodo (1988) est né à Kinshasa (Congo).
Plongé dans le monde de l’art depuis son plus jeune âge, il s’initie à la peinture et à la sculpture dès ses dix ans, aux côtés de son père, l’artiste Pierre Bodo (1953-2015), qui fut l’un des chefs de file de la peinture congolaise. Après des études secondaires à l’Institut des Beaux-Arts de Kinshasa, c’est nourri de cet univers particulier qu’Amani Bodo développe son propre talent, en autodidacte, mais toujours sous l’œil éclairé de son père.
Son style, dans un premier temps populaire et ensuite mixte, combinant art figuratif et symbolisme, reste teinté de surréalisme. Sa vision artistique est nourrie par l’univers artistique chromatique familial et sa maîtrise technique lui permet d’extérioriser ses idées, ses visions et ses rêves dans des œuvres humanistes et bienveillantes, souvent ponctuées d’humour et parfois d’une morale.
La relation ambivalente qu’entretiennent l’Afrique et le monde est sans nul doute un de ses sujets de prédilection. Il aime également aborder le rôle de la patience et de l’humilité dans le parcours d’un artiste, dépeindre le quotidien des Kinois dans leur ville : il dénonce les revers de la célébrité et met en avant le rôle de la famille dans l’équilibre de chacun.
Esthétiquement, ses tableaux sont reconnaissables par leur fond particulier, constitué d’une multitude de points chromatiques, qu’Amani appelle « mwangisa ». Ceux-ci jouent sur les demi-teintes et confèrent une sorte d’homogénéité aux arrière-plans, avec des nuances d’une extrême délicatesse, créant une confusion entre ciel et terre. Les « mwangisa » accrochent immédiatement le regard, apportent de l’éclat à ses toiles, mettent en lumière ses personnages et sont aujourd’hui une de ses marques de fabrique.
Amani Bodo ne manque ni de talent, ni d’audace. Dans cette société où tout va très vite, tant l’accès aux sommets qu’à la déroute, il prend le temps de s’arrêter et de poser, sur sa toile, ses réflexions profondes sur le monde qui l’entoure. Une véritable bouffée d’air !